header_fietsen2

header_fietsen2

Sluizen

Sluizen

ALV 2018

ALV 2018

header gezelschap2

header gezelschap2

header_fietsen

header_fietsen

header gezelschap5

header gezelschap5

header_wim en nico

header_wim en nico

header DB 2022

header DB 2022

dagtocht vlaai

dagtocht vlaai

Maaltijd

Maaltijd

header_kerstbrunch2

header_kerstbrunch2

dagtocht loopplank

dagtocht loopplank

Groep

Groep

header_kerstbrunch

header_kerstbrunch

header_zandsculpturen

header_zandsculpturen

Fotoverslag Dagtocht Brüggen (D) en boottocht Roermond augustus 2017

Toen de bus van Betuwe Express iets voor achten parkeerde stonden bijna alle deelnemers aan de dagtocht al gereed voor vertrek. Met de aanmelding van 54 deelnemers zou de bus vol zitten. Helaas moesten sommigen afzeggen vanwege felle kiespijn of andere overmacht. We hopen dat het leed tijdelijk was en zij een volgende keer weer wel meekunnen.

Nauwelijks waren we de brug bij Heteren over of Alex, de chauffeur, gaf ons uitleg over fruitteelt, Betuwelijn, boomkweek en de nieuwe brug over de Waal. Ook verder onderweg wist hij allerlei wetenswaardigs over landschap en geschiedenis te vertellen. Voor de reizigers die nog geen lid van SW waren had reisleider Ben Brouwer namens de penningmeester het aantrekkelijke aanbod van een gratis lidmaatschap voor de rest van het jaar als compensatie voor de iets hogere prijs die ze voor deze reis hadden betaald. Het aanbod werd gevolgd door spontaan gezang  ”zorg dat je er bij komt, bij Senioren, bij Senioren”.

De vlaai stond klaar in Velden, bij Venlo, met een koffiepauze voordat we de grens overgingen naar Brüggen. Twee stadsgidsen stonden daar ons op te wachten. Ze vertelden over deze historische plaats – bij een doorwaadbare plek in het riviertje de Swalm – waar al in de Romeinse tijd een kruispunt van wegen ontstond. De strategische ligging blijkt uit de burcht en de stadsmuur. Karel de Stoute deed hier zijn naam eer aan want hij verwoestte het hele plaatsje op één vestingtoren na.

Zo rond 1970 leek het erop dat het stadje weg zou sluimeren met een verouderende bevolking totdat een jeugdige burgemeester verandering bracht. Hier werd nu het eerste autovrije stadcentrum in Duitsland gecreëerd, én de koopzondag. Bewoners gaven hun tuinen aan de buitenrand op in ruil voor een garage aan de achterzijde van hun woning. In de weekenden kwamen nu zowel uit het Roergebied als uit Nederland dagjesmensen. De plaatselijke economie bloeide op.

Het enthousiaste verhaal van de gidsen moest bekort worden vanwege de afgesproken lunch. De boot in Roermond verwachtte ons om 14.00 uur, maar dat werd iets later toen ons gezelschap in ‘Die Alte Brauerei´ op bevel van de herbergier ‘sitzen bleiben’ moest omdat hij de consumpties bij ieder apart wilde controleren en afrekenen. Aan de Maas bij Roermond had de schipper van De Zuidplas vriendelijk op ons gewacht. We hadden de hele boot voor ons alleen. Vlaai en koffie, mooi uitzicht, witte zwanen, zwarte zwanen, drijvende huizen, de skyline van Roermond, en prachtig zonnig weer.

Toen we weer aan wal gingen hadden zelfs de meest kooplustigen zo een voldaan gevoel dat bezoek aan Outlet Roermond met algemene stemmen werd ingeruild voor een mooie route huiswaarts, over de Napoleons baan.

Dank aan Eva, Ben en Nico voor deze dag.